موسیقی راک و انواع ان

سال های میانی دهه ۱۹۵۰ شاهد نشو و نمای گونهای نو از موسیقی مردم پسند بود

که ابتدا راک اند رول و سپس به اختصار راک نام گرفت

 

راک گرچه دربرگیرنده سبک هایی متنوع است

اما به موسیقی آوازیی گرایش دارد که ضربش خشن و پیش برنده است

و در آن اغلب همراهی گیتار الکتریکی و صداهای به شدت تقویت شده جلوهای برجسته دارد.

راک اولیه به طور عمده از سبک ریتم و بلوز – نوعی موسیقی رقص سیاهان آمریکا که آمیخته با بلوز بود

و از جاز و سبک سرودهای انجیلی سیاهان سرچشمه گرفت.

راک همچنین برگرفته از موسیقی بومی و موسیقی سرزمین های غرب  امریکا است

سبکی با رنگ و بوی عامیانه و مبتنی بر گیتارنوازی که در فرهنگ روستاییان سفیدپوست امریکایی ریشه دارد.

راک طی کم و بیش یک دهه، از سبکی ساده و معطوف به رقص به گونه ای از موسیقی بدل شد

که از نظر رنگ آمیزی، مضمون شعرها و تکنیک های صوتی الکترونیک بسیار متنوع بود.

های به شدت تقویت شده جهان امریکا که آمیخته با بلوز

 

پیدایش و تحول راک

 در واپسین سال های دهه ۱۹۴۰، سبک «ریتم و بلوز»

در میان سیاهان آمریکا به سبکی غالب و فراگیر بدل شد.

موسیقی «ریتم و بلوز» در سال های دهه ۱۹۵۰ به سبب ضرباهنگ قوی

و نیز به کارگیری ساکسوفون و گیتار الکتریکی در آن با سبک قدیمی بلوز تفاوت داشت.

ليتل ریچارد؟، چاک بریه، و دیدلی و فتز دومینو از اجرا کنندگان پیشتاز راک بودند. موسیقی

گروه هایی پیرو سبک سرودهای انجیلی سیاهان مانند Drifters و نیز صداهای اوج

گیرنده فالبيتوا در موسیقی گروه Platters بخش مهمی از سبک «ریتم و بلوز» را شکل می دادند.

گروه Bill Haley and His Comets از قدیمی ترین گروه های مهم راک اند رول بود؛

گروهی که قطعه Rock Around the Clock آن به نخستین قطعه بسیار محبوب این سبک تازه بدل شد.

فیلم جنگل تخته سیاه (Blackboard Jungle) (۱۹۵۵) که موضوع آن طغیان دوران جوانی بود

سهمی به سزا در محبوبیت این قطعه داشت.

در نظر بسیاری از مردم آن زمان، این سبک تازه خود به سبب شدت صدا،

ضرب کوبنده و مضامین جنسی طغیان آمیز می آمد.

جلوۂ طغیان دوران جوانی توسط الویس پریسلی ۲

که «سلطان» بی چون و چرای راک اند رول بود، نیز جلوه گر می شد.

rack music

rock music

در دهه ۱۹۶۰، موسیقی سیاهان اغلب شول (soul) نامیده می شد

اصطلاحی که بر حالت پراحساس، منشأ مذهبی و ارتباط این سبک با جماعت سپاهان تأکید دارد.

جیمز براون ، ری چارلز، و آرثا فرانکلین  از هنرمندان سبک شول هستند.

گونه ای از موسیقی شول که آمیزه ای از سبک «ریتم و بلوز» و موسیقی مردم پسند است

با نام موتاون (Motown) – نام یک کمپانی ضبط صفحه در دیترویت – شناخته می شود.

سبک موتاون به شایستگی تمام به عنوان « آمیزه ای از ریتم های آواز مذهبی سیاهان

هارمونی های مدرن، ملودی های ملایم و شعرهای درخشان آوازی» توصیف شده است.

گروه Diana Ross and the Supremes و استیوی واندر که نخستین قطعه بسیار

محبوب او در ۱۹۶۳، هنگامی که فقط سیزده سال داشت

به اجرا درآمد از ستارگان موتاون هستند.

در ۱۹۶۴ با سفر بیتل ها (گروهی انگلیسی) به امریکا، فصل تازه ای در تاریخ راک گشوده شد.

گروه بیتل ها و Rolling Stones (که آن نیز انگلیسی بود)

بر عرصه موسیقی مردم پسند ایالات متحد استیلا یافتند.

موسیقیدانان راک در سال های میانی و پایانی دهه ۱۹۶۰ با تأثیرپذیری از آنها

در قلمرو گسترده تری از منابع به کاوش صداها و ایده های موسیقایی پرداختند.

این موسیقیدانان به تجربه جلوه های الکترونیک

سازهای «کلاسیک» و غیر غربی، گام ها، توالی های آکوردی و ریتم هایی نامتعارف دست زدند.

در دهه ۱۹۶۰ راک همچنین به جذب عناصر موسیقی عامیانه پرداخت

و شعر آوازهای آن اغلب مرتبط با موضوع های روز مانند جنگ و نابرابری های نژادی بود.

موفقیت باب دیلن ، آوازنویس و آوازخوان، بود که آواز او به نام Blowin

‘ in the Wind – در اعتراض به تعصب نژادی – چکیده احساسات بسیاری از جوانان بود.

rack

rock

در سال های پایانی دهه ۱۹۶۰، موسیقی مردم پسند تنوعی چشمگیر و فراوان داشت.

اصطلاح های متعددی که در این دوران سر برآوردند

بازتابی از تنوع سبک های راک در این سال ها است:

راک عامیانه (folk rock)

جاز راک (jazz rock)

راک کلاسیک (Classical rock)

راک راگا (raga rock)

راک توهمی (psychedelic rock)

راک اسیدی (acid rock)

این دوران شاهد پیدایش نخستین نمایش موزیکال راک به نام Hair

ساخته گالت مک درموت وتر نخستین اپرای راک با عنوان Tommy،

ساخته پیتر تاونشند  با هنرنمایی گروهي التي به نام Who بود.

در سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ موسیقی راک به لطمه هایی بزرگ دچار شد:

گروه بیتل ها هندریکسا و جنیس جلالش را اعلام کرد

و سه تن از پیشگامان راک به گونه ای تأسف بار درگذشتند – جیمی

جاپلین از اعتیاد و جیم موریسن ۳ از گروه Doors بر اثر حمله قلبی جان باختند.

با این همه، راک در دهه ۱۹۷۰ همچنان محبوب ماند.

این دهه نظاره گر تداوم بسیاری از سبک های دهه ۱۹۶۰، احیای راک اند رول قدیمی

و ظهور گونه ای نو از موسیقی رقص موسوم به دیسکو(disco) بود.

اجرا کنندگان کهنه کار دهه ۱۹۶۰ – مانند باب دیلن

استیوی واندر و رولینگ استونز همچنان فعال ماندند

اما ستاره هایی تازه نیز ظهور کردند که از آن میان می توان لیندا رانستات ، بیلی جوله

بروس اسپرینگستین و دانا سامرا، «ملکه دیسکو» را نام برد. در اوایل دهه ۱۹۷۰، مدتی نسبت

به راک اند رول دهه ۱۹۵۰ و اجراکنندگان پیشروی آن همچون چاک بری مجذوبیتی نوستالژیک پدید آمد.

کمپانی های ضبط، آلبوم های متعددی از قطعه های محبوب قدیمی را در مجموعه هایی تازه عرضه کردند

و دو فیلم سینمایی (The Buddy Holly Story و American Hot Was)

rack

rock

درباره چهره های قدیمی راک اند رول ساخته شد.

در اوایل دهه ۱۹۷۰ آمیزه ای از موسیقی بومی و راک به نام راک محلی (country rock) محبوبیت یافت.

موسیقی محلی نیز به جریان اصلی موسیقی پیوست و اجرا کنندگان شاخص آن

(جانی کش ، دالی پارتن، ویلی نلسن ، و دیگران) در سراسر ایالات متحد محبوب شدند.

رگه (reggae)، سبکی نشأت گرفته از مسایل سیاسی و اجتماعی مرتبط با هند غربی (جزایر آنتیل)

فانک (funk)، که شاخص آن انگیزندگی و ریتم جاز گونه بود

و نیز پانک (punk) یا موج نو که شکلی بدوی از راک اند رول است

از دیگر سبک های موسیقایی دهه ۱۹۷۰ هستند.

برخی از گروه های راک، از آن میان گروه هایی مانند Lake Emerson و

Palmer به اجرای راک کلاسیک پرداختند که متشکل از تنظیم آثاری همچون تابلوهای

یک نمایشگاه، اثر مودست موسورگسکی آهنگساز روس سده نوزدهم، به سبک و سیاق ویژه راک بود.

سرانجام در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بود که جاز راک (یا فیوژن) : اجرای گروه هایی مانند Crusaders

، Chicago

و Weather Report بیش از پیش در میان شنوندگان خواستار یافت.

در سال های نخست دهه ۱۹۸۰، گروه هایی بریتانیایی و مرتبط با موج نو مانند Police

Cult و Eurhythmics در میان شنوندگان آمریکایی محبوبیت داشتند.

این دومین د بریتانیایی» با نخستین نمونه آن که در اوایل دهه ۱۹۶۰ توسط بیتل ها تحقق یافت،

درخور قیاس بود. گرچه این گروه های بریتانیایی سبک هایی گوناگون داشتند

اما همگی از تکنیک های الکترونیک – سینتی سایزر و کامپیوتر استفاده فراوان می کردند

و اجرا کنندگان آن اغلب شمایلی نامأنوس و غریب داشتند.

دهه ۱۹۸۰ شاهد تمایل دوباره نوجوانان به هوی متال (heavy metal) بود

گونه ای راک ابتدایی که طبل های کوبنده، باس بسیار قوی و غریو لگام گسیخته گیتارهایی الکتریکی که با نهایت قدرت می نوازند

از ویژگی های آن است. شعر آوازهای هوی متال با اشاره های بی بند و بار و آشکار

به مضامین جنسی و خشونت آمیز لزوم توجه به تأثیر این گونه موسیقی را بر جوانان مطرح کرده است.

گروه های Metallica ، Motley Crue Iron Maiden Quiet Riot و Guns

‘ n ‘

 

Roses از محبوب ترین گروه های هوی متال هستند.

در میان جوانان شهر نشین سیاهپوست امریکایی،

گونه ای از موسیقی به نام موسیقی رپ (rap music) پاگرفته است.

این موسیقی در آغاز گفتاری ریتمیک بود که با همراهی یک صفحه چی

که ماهرانه با دو گرامافون به ساختن کولاژی از جلوه های ریتمیک می پرداخت

اجرا می شد. رپ که نخست در محله های سیاهپوست نشین شهرهای شرق آمریکا محبوبیت یافت

اغلب تجسم بخش خشم و محرومیت جوانان شهر نشین سیاهپوست است.

در واپسین سال های دهه ۱۹۷۰ و طی دهه ۱۹۸۰ گروه هایی همچون Talking Heads و Police

نیز از منابعی «شگفت و غريب» مانند موسیقی افریقا و رگه جاماییکا هرچه بیشتر الهام گرفتند.

هوی متال و رپ در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ محبوبیتی روزافزون یافتند.

شنوندگان هوی متال، از همان آغاز، نوجوانان سفید پوست طبقه کارگر بودند.

از سوی دیگر، رپ گرچه هنوز نیز بیشتر شنوندگانش جوانان سیاهپوست هستند.

پس از ۱۹۹۰ از دیگر گونه های موسیقی مردم پسند تأثیر پذیرفت و به تدریج شنوندگانی تازه یافت.

در تلویزیون کابلی، برنامه ای بسیار موفق به سبک رپ به نمایش درآمد

وانیلا آسا (نخستین ستاره سفیدپوست رپ) و ام. سی. همر؟ از اجرا کنندگان رپ هستند.

موسیقی مردم پسند افریقایی، سبک و سیاق مهم دیگری در دهه ۱۹۸۰ پدید آورد.

 

یوسو ندور سنگالی، که موسیقی اش سبک های سنتی را با همراهی هایی

سبک موسیقی پاپ اروپایی-امریکایی درهم می آمیزد، به ستاره ای جهانی بدل شد –

به ویژه هنگامی که همراه چهره های شاخص راک، یعنی بروس اسپرینگستین و استینگ،

برای کمیته عفو بین الملل به سفر و اجرای برنامه پرداخت. آلبوم Graceland از پل سایمن ۴ که با همکاری

موسیقیدانان آفریقای جنوبی تهیه شد نیز در افزایش علاقه جهانیان به موسیقی مردم پسند افریقا مؤثر بود.

سبک هایی دیگر که گونه های قدیمی تر موسیقی را با جلوه های ویژه موسیقی مردم پسند

امروزي آمریکا و اروپا آمیخته اند نیز محبوب بوده اند.

برای نمونه، زوک (Zouk) – آمیزه ای از موسیقی رقص پاریسی و کارائیب فرانسه – محبوبیتی جهانی داشت.

پس از این تاریخچه کوتاه از پیدایش و تحول راک به مبانی موسیقایی آن می پردازیم.

 

افکار خود را به اشتراک گذارید